Presentation av filmen Tommy

Bookmark and Share

Paneldiskussion Filmpolitiken 2020

Bookmark and Share

Filmpolitiken 2020

Bookmark and Share

Wanda Bendjelloul

Wanda Bendielloul var den hemliga gästen på Filmkonvent ’12 i Luleå.

 

Läs hennes blogg: http://filmfasta.blogspot.se/

Bookmark and Share

Jan Troell

Jan Troells film ”Dom över död man” har biopremiär 7:e december. Filmen berättar om den legendariska journalisten Torgny Segerstedt. Segerstedts redaktion byggdes i Studio Kronan, där inspelningen pågick i tre veckor.

Från 1933 till 1945 är Torgny Segerstedt chefredaktör för Göteborgs Handels och Sjöfartstidning. Han utmanar Tredje Rikets ledare med sina kontroversiella artiklar. Vissa läses upp i engelsk radio samma dag som de publicerats och i Norge betraktar man honom som en hjälte. Den svenske kungen och regeringen fruktar konsekvenserna. Sverige är neutralt och de tvekar inte att gå hur långt som helst för att hålla landet utanför kriget. Men mot alla odds, med pennan som enda vapen, tar han upp striden. Hans kärleksliv är tumultartat. Han är i ständig konflikt med sig själv, ohjälpligt fast i ett intrikat passionsdrama med tre olika kvinnor. Till sist tvingas han ta konsekvenserna av sina handlingar både politiskt och privat. När Tredje Riket faller inser han att meningen med hans modiga och kaotiska liv är över och att bara döden återstår.

I rollerna ser vi bland annat Jesper Christensen, Pernilla August, Ulla Skog, Yohanna Troell, Björn Granath och Maria Heiskanen.

Dom över död man produceras av Filmlance International AB i samproduktion med Filmpool Nord, Film i Väst, SVT, Nordisk Film, Stena Sessan, NFPP, Dagsljus, Maipo, Jan Troell i samarbete med NRK samt med stöd av Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & Tv Fond, Norska Filminstitutet och Eurimages. Nordisk Film distribuerar filmen. Den har biopremiär 7:e december.

Bookmark and Share

Karin Sundvall

Karin Sundvall har i drygt 25 år jobbat som kostymör för TV, film och teater. Nu visar hon sina verk i Konsthallen, Kulturens Hus Luleå. Utställningen pågår till 9:e december 2012.

 

Filmpool Nord är en av utställningens finansiärer.

Bookmark and Share

Anna Azcarate

 Lasse Hallströms ”Hypnotisören” har svensk biopremiär den 28 september. Den norrbottniska skådespelaren Anna Azcarate spelar en central roll som Lydia.

 

Filmen är uttagen i huvudtävlan på filmfestivalen i San Sebastian, som pågår 21-29 september. Den är också Sveriges Oscarsbidrag 2012.

Bookmark and Share

Patrik Eklund

Patrik Eklund kommer ursprungligen från Arvidsjaur och efter alla framgångsrika kortfilmer har han nu både skrivit manus och regisserat långfilmen och komedin ”Flimmer”. Filmen har biopremiär 21:a september. “Flimmer” har också fått sin första femma av tidningen NSD: http://www.nsd.se/noje/artikel.aspx?ArticleId=7145258
 
Synopsis: ”Flimmer” är en varm och skruvad komedi med Kjell Bergqvist i huvudrollen som Tord, chefen för telecombolaget UNICOM som tråkigt nog står vid ruinens brant. Tillsammans med kollegan Walter gör han allt för att försöka rädda bolaget.
   Ett tillsynes oförklarligt strömavbrott i den lilla staden sätter igång en dramatisk kedja av händelser som faktiskt förändrar allt för ortens invånare. Det leder till kaos men också till helt nya möjligheter för både chefen och de andra på UNICOM.
   En stjärnspäckad komedi där vi i övriga roller ser: chefens högra hand Walter (Allan Svensson), den kärlekstörstande kontoristen Kenneth (Jacob Nordenson), det barnlängtande paret (Jimmy Lindström & Saga Gärde), den spindelrädda Birgitta (Anki Larsson), den sjuke Roland ( Olle Sarri), de militanta elallergikerna (Annika Hallin & Gerhard Hoberstorfer), svärfadern (Ronny Eriksson), internutredaren ( Sven Wollter) och sist men inte minst receptionisten (Sissela Benn).

 

Filmen är producerad av Jan Blomgren och Mathias Fjellström på Bob Film Sweden AB, i samproduktion med Filmpool Nord AB, Nordisk Film, Sveriges Television AB och 4 1/2 FilmFiksjon AS och i samarbete med Bothnia Invest AB, Framestation, Direktörn & Fabrikörn, Massarin Kulturproduktion och David Grehn EF samt med stöd från Norsk filminstitutt och Svenska Filminstitutet. Nordisk Film AB distribuerar filmen.

 

Inspelningen ägde rum hösten 2010 och våren 2011 i Luleå och Boden.

Bookmark and Share

Linus Oscarsson och Saga Midfjäll

 

Stephan Apelgren spelade in sin film ”Eskil och Trinidad” i Vuollerim. Filmens huvudroller spelas av barnskådespelarna Linus Oscarsson från Boden och Saga Midfjäll från Luleå.

 
Filmen handlar om 11-årige Eskil (spelad av Linus Oscarsson) som tillsammans med pappa Roger flyttar runt mellan kraftverken i övre Norrland. När de nu ska flytta igen bryr Eskil sig inte om vart. ”Det är ju ändå samma. Det heter något på finska och ligger vid älven. Där finns ett kraftverk och ett hockeylag där jag måste spela. Det finns det alltid…” Men den här gången träffar han två människor som ändrar allt! Tuffa underbara Mirja – hans nya klasskamrat och så kvinnan Trinidad.

 

I rollerna ser vi Torkel Petersson (pappa Roger), Ann Petrén (Trinidad), Iben Hjejle (mamma Mette) samt barnen Linus Oscarsson (Eskil) och Saga Midfjäll (Mirja).

 

Premiären är beräknad till våren 2013.

Bookmark and Share

Lasse Hallström regisserar

Bookmark and Share

Sofia Norlin

Inspelningen av Sofia Norlins debutlångfilm ”Ömheten” pågår just nu i Kiruna. Filmidén har utvecklats i samarbete med Filmpool Nord Development och Sofia har regisserat och skrivit filmens manus. Sofia har också vunnit Stockholms filmfestivals Långfilmstipendium för projektet med filmen. Stipendiet delas ut till en kvinnlig regissör i början av sin karriär.

 

Med filmen ”Ömheten” vill Sofia berätta om Sverige och vår tid, och hon gör det på sitt alldeles egna sätt, med ett eget filmspråk. Ambitionen är att göra en film som berör, väcker känslor och bjuder till eftertanke. Det är en film som bärs av starka karaktärer och ett annorlunda bild- och berättarspråk. Rollerna i filmen spelas av bl.a. Sebastian Hiort af Ornäs (tidigare känd från filmen ”Sebbe”), Lina Leandersson (Eli i filmen ”Låt den rätte komma in”) och Kirunaskådespelarna Robin Edholm och Jenny T. Sandberg. Inspelningarna av filmen görs i Kiruna och Sundvall.

 

Bookmark and Share

Linda Leandersson

Linda Leandersson spelar Zerin i Sofia Norlins debutlångfilm ”Ömheten”. Hon har tidigare spelar Eli i filmen ”Låt den rätte komma in”.

Bookmark and Share

Jonas Selberg Augustsén

 

Jonas Selberg Augustsén intervjuas om dokumentären ”Rum 1112” i Filmhögskolans antologi ”Filmblickar”. För ett år sedan gjorde Jonas en dokumentärfilm om 35 mm filmens öde och ställde frågan om vad digitaliseringen av film har betytt till kända regissörer, filmkritiker och skådespelare. Nu reflekterar han själv över situationen.

 

Om ”Rum 1112” i Jacob Lundströms ledare i filmtidsskriften FLM

http://www.flm.nu/2012/03/ledare-historisk-hajp/

 

 

Bookmark and Share

Martina Haag och Denize Karabuda

Martina Haag och Denize Karabuda utvecklar ett filmmanus inom Filmpool Nord Development.

 

Januari 2012.

Bookmark and Share

Beata Mannheimer

Vem bryr sig om svensk barnfilm?

 

Filmkonvent ’11 i Luleå.

Bookmark and Share

Henrik Selin

Henrik Selin presenterade EU-kommissionens färska förslag till nya stödprogrammet Creative Europe, som ersätter det tidigare MEDIA  2007.

 

Filmkonvent ’11 i Luleå.

Bookmark and Share

Tarik Saleh

Tarik Saleh pratar om konst, pirater och pengar.

 

Filmkonvent ’11 i Luleå.

Bookmark and Share

Anna Serner

”Det är oundvikligt att man måste anpassa distributionen till tekniken och
hitta nya intäktsmöjligheter. Lättast går det med samarbete och respekt. Och
förhoppningsvis får vi ett Filmavtal med just de ledorden.” Så skrev Svenska
Filminstitutets nya VD Anna Serner nyligen i sin blogg. På Filmkonvent ’11 fick vi
höra henne utveckla sina tankar – IRL.

 

Filmkonvent ’11 i Luleå.

Bookmark and Share

Linda Aronson

Ett 40-tal regissörer manusskribenter från Norrbotten och övriga Sverige samlades i Luleå för att delta i ett seminarium med Linda Aronson från Australien. Linda är en av världens mest kända manuskriptkonsulter som under sin vistelse i Europa besökte London, Berlin och Luleå. Filmpool Nord Development arrrangerade workshopen.

Bookmark and Share

Erica och Hanna Midfjäll

Hör intervjun med skådespelarna Erica och Hanna Midfjäll från Anders Grönros film ”Jag saknar dig”. Filmen har premiär den 19:e augusti. Intervjun är inspelad under Ung Film Festivalen i Luleå 2010.

 

redaktör: Katja Härkönen
klipp: Mikael Rutqvist
foto: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Agnieszka Lukasiak

Agnieszka Lukasiaks debutfilm ”Between 2 Fires” hade Norrbottens premiär i Boden den 27:e april.

 
foto: C-L Persson
klipp: Dennis Krogh-Vennemo
intervju: Katja Härkönen

Bookmark and Share

Håkon Liu

Håkon Lius nya film utvecklas inom projektet Filmpool Nord Development.

 

redaktör: Katja Härkönen
foto/klipp: Dennis Vennemo-Krogh

Bookmark and Share

Tjejer typ tolv

”När man kommer upp i tolvårsåldern, känns det som om man står på en gräns mellan stor och liten. Ibland tänker jag; vill jag leka med dockor? Eller vill jag gå på stan med mina kompisar?”

 

Sjutton unga tjejer åker runt i Norrbotten med föreställningen ”Tjejer typ tolv”. De sjunger, dansar och berättar om hur det är att vara tolv år – mensen börjar, man luktar svett och känner sig irriterad.

 

Ingela Lekfalks dokumentär ”Tjejer typ” tolv har premiär på internationella kvinnodagen 2011 och visas på fritidsgårdar från Gotland i söder till Pajala i norr.

 

 

redaktör: Katja Härkönen
foto: Mikael Rutqvist
klipp: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Producenterna får ta smällen när pengar saknas

Upptrampade filmstigar fungerar inte längre och det blir alltmer komplicerat för branschen att tjäna pengar. Hur ser framtiden ut? Vem är vinnare – vem är förlorare?
Lasse Blomgren, VD för Filmlance International AB, tycker till.

 
Vi tar avstamp i Lasse Blomgrens inlägg och följer upp
med en paneldiskussion om behovet av nya affärsmodeller
och finansieringsstrategier:

 
Charlotta Denward, produktionsstödschef på SFI
Lone Korslund, Head of Nordic co-productions og acquisitions, Nordisk Film
Per-Erik Svensson, VD Filmpool Nord
Gunnar Carlsson, ansvarig för långfilmsproduktion på SVT
Brita Sohlberg, partner i Nordsvensk Filmunderhållning AB
Lasse Blomgren, VD för Filmlance International AB

 

Den 2 december 2010, Filmkonvent ’10 i Piteå

Bookmark and Share

Diskussion om barnfilm

Världens bästa barnfilmsland?

 

 

Panelen diskuterar statusen för svensk barnfilm. Animerat funkar än, men varför ger live action för minstingar inga stålar? Vad säger det i så fall om filmklimatet, om välfärdslandet Sverige inte prioriterar barnen?

 

 

Johan Bogaeus, avgående barn- och ungdomsfilmskonsulent SFI
Linda Hambäck, producent, FilmTecknarna
Safa Safiyari, chef Barnkanalen, Sveriges Television
Börje Hansson, produktionschef, AB Svensk Filmindustri
Gila Bergqvist-Ulfung, producent på Breidablick Film AB

 

 

Diskussion under Filmkonvent ´10 i Piteå den 1 december 2010

Bookmark and Share

John Nordling

John Nordling, producent på EFTI AB, berättar om processen som ledde fram till en remake av ”Låt den rätte komma in” under Filmkonvent ’10 den 2 december 2010 i Piteå.

Bookmark and Share

Vinnarna Åsa Blanck och Johan Palmgren

Dokumentärserien ”Kvartersdoktorn” av Åsa Blanck och Johan Palmgren har tilldelats Eric Forsgrens dokumentärfilmspris. Utmärkelsen samt prissumman på 100 000 kronor delades den 19 november ut vid dokumentärfilmsdagen i Piteå. Priset är det viktigaste dokumentärfilmspriset i Sverige.

 

 

– När jag först fick samtalet var jag övertygad om att det hela var ett slags skämt. När jag så småningom insåg att så inte var fallet, blev jag omtumlad, häpen och mycket glad. Rent konkret innebär priset frihet att utveckla nya filmidéer, säger regissören Åsa Blanck.
Regissörskollegan Johan Palmgren instämmer:
– Meddelandet om priset kom som blixt från klar himmel. Jag blev otroligt glad och överraskad. Roligt!

 

 

Innan Kvartersdoktorn har Åsa Blanck och Johan Palmgren bl.a. gjort dokumentärfilmerna ”Ebba & Torgny och kärlekens villovägar” (2003), Guldbaggeprisade ”Vikarien” (2006), ”Sverker Åström på sin ålders vår” (2007), ”Bedragaren” (2008) och ”Anders & Harri” (2008).

 

 

Hör Åsas och Johans tankar efter prisutdelningen i Piteå.

 

 

redaktör: Katja Härkönen
foto: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Linda Stenman

Filminspelningen av Jägarna 2 pågår nu för fullt i Överkalix med Rolf Lassgård och Peter Stormare i huvudrollerna. Linda Stenman från Luleå är produktionsledaren. Hon beskriver sin roll som spindeln i nätet; hon är alltid med och har koll på läget.
Linda har jobbat som produktionsledare i flera stora norrbottniska filmer och TV-serier. Karriären började hon som produktionsassistent i Pistvakt för fem år sedan. Hon har sedan arbetat som produktionsledare för bland annat i filmerna ”Inga tårar”, ”Pingpong-kingen”, ”Vi hade i alla fall tur med vädret – igen!” och ”Jag saknar dig”.
Hur är det att jobba som filmarbetare i Norrbotten?
– Det är knapert med jobb. Filmer kommer ofta samtidigt och hopar sig. Men som frilansarbetare måste man säsongsarbeta. Det är svårt att säga vad idealet skulle vara, men det borde finnas fler filminspelningar i Norrbotten, säger Linda.

 

Hör vad Linda mer har att berätta och se bilder från filminspelningen av Jägarna 2 i Överkalix.
Inspelning sker i Överkalix från augusti till oktober 2010. Biopremiären är i september 2011. Filmpool Nord är en av filmens samproducenter.

 

 

text: Katja Härkönen
redaktör/intervju: Katja Härkönen
foto: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Martin Högdahl

Under tre dagar i Luleå, har Martin Högdahl nyligen spelat in pilotfilmen för ungdomsfilmen ”Isdraken”. Med hjälp av den 8 minuter långa pilotfilmen kommer nu Martin och hans producent Peter Hiltunen från Illusion Film AB att söka finansiering för filmen. Om allt går som planerat spelas filmen in i mars nästa år i Norrbotten. Filmen är med i projektet Filmpool Nord Development som utvecklar audivisuella idéer.
Filmen handlar om 11-åriga Mick och hans liv och baserar sig på barn- och ungdomsboken ”Isdraken” som blev Augustnominerad 2007.
Hör vad Martin har att berätta om sin film och deltagandet i Filmpool Nord Development.


text: Katja Härkönen
redaktör: Katja Härkönen
foto: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Martin Aitomäki och Jesper Marcusson

Martin Aitomäki och Jesper Marcusson kammade hem årets lättviktspris (0-16 år) på Ung Film Festivalen för sin film ”Frihet i rörelse”. Deras film visar när de övar parkour och free running. Parkour är en träningsform där man ta sig förbi hinder i olika miljöer. Hinderna kan vara allt från hustak, stolpar, bänkar, trottoarkanter eller träd. Det går ut på att röra sig på ett smidigt, snabbt och kontrollerat sätt.
– Vi är inte så många som gör parkour i Norrbotten. Om någon vill prova är det bara att kontakta oss. Och vi kommer absolut göra flera filmer i framtiden, lite mer seriösa filmer – action och spänning, sa Martin och Jesper.

 

 

 

Till Ung Film hade ungdomar från Norrbottens län skickat in drygt 25 filmer. De inskickade bidragen tävlade i tre klasser: 0-16 år, 17-21 år och 22-26 år. Vinnarna får nu tävla vidare i den nationella ungfilmsfestivalen, Novemberfestivalen i Trollhättan. Ung Film festivalen pågick den 17 september i Kulturens Hus, Luleå.

 

 

text: Katja Härkönen
redaktör: Katja Härkönen
foto: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Lars-Eric Larsson arrangerar Ung Film Festivalen i Norrbotten

Intressanta gäster och föreläsare, filmer och en underbar atmosfär – det här gör Ung Film Festivalen till en norrbottnisk folkfest, som varje år besöks av mellan 800 och 1500 gäster.

 

 

Hör när Lars-Eric Larsson, filmkonsulenten för barn- och ungdom vid Filmpool Nord, berättar om vilka spännande gäster som kommer till festivalen.

Läs mer om festivalen: http://www.filmpoolnord.se/barn-ungdom/ung-film/

 


redaktör: Katja Härkönen
foto/ljud: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Liselotte Wajstedt

Minnen från Kiruna – försvinnande stad

 

I Liselotte Wajstedt har i sin film med arbetsnamnet ”Kiruna – Rymdvägen 1” byggt en parallellstad för Kiruna och sina barndomsgator i trä och gips, där söker hon sina barndomsminnen: Vad minns hon? Vad minns barndomskompisarna? Liselotte visar hur livet var i 70- och 80-tals Kiruna – det politiska klimatet och samhället utan klassgränser. Samtidigt är hennes dokumentärfilm en film om en stad och en tid där frågor ställs om vad som händer med Kirunas själ efter flytten?  Filmen om Kirunas minnen blir färdig i slutet av nästa år 2011.

 

Hör vad regissören Liselotte Wajstedt har att berätta om sin film och sökandet efter sina barndomsminnen.

 

redaktör: Katja Härkönen
foto/klipp/ljud: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Ingela Lekfalk

Ingela Lekfalks dokumentärfilm ”Hur kunde hon” har snart premiär den 21:a maj på Folkets Bio. Filmen är en närgången dokumentär om kvinnan som blev hiv-smittad och dolde sin sjukdom. Och redan innan premiären har filmen väckt mycket diskussion.

 

Dokumentären berättar om Lillemor som blev hiv smittad i Frankrike när hon var nitton år gammal. Men som senare förtränger det faktum att hon bär på en livsfarlig smitta, när hon får reda på att hennes virusnivåer är så låga att de inte längre är mätbara. Hon börjar leva ett normalt liv och gifter sig och får barn. Hon berättar inte för sin man att hon bär på hiv. Men en dag får maken reda på Lillemors hemlighet.

 

Lillemor förlorar hem, barn, man och sin frihet. Idag har hon avtjänat ett två och ett halvt år långt fängelsestraff för försök till grov misshandel. Hon blev dömd för att ha haft oskyddat sex med sin man samt för att ha burit och fött sina barn utan att meddela sjukvården om att hon är hiv-positiv. Varken ex-maken eller de två barnen som nu är 7 och 8 år gamla är smittade av hiv.

 

Se regissör Ingela Lekfalks intervju och hör hennes tankar just före filmens premiär.

 
BIOPREMIÄR I SVERIGE

Folkets bio Luleå 21 maj
Folkets Bio Zita i Stockholm 21 maj
Fyrisbiografen i Uppsala 21 maj
Folkets Bio Panora i Malmö 21 maj
Folkets Bio Kino Södran i Lund 21 maj
Folkets Bio Hagabion i Göteborg, premiär 28 maj.
Folkets Bio Elektra i Västerås, 23 maj
Folkets Bio i Umeå 21 maj

 

 

How Could She på Facebook
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000993334070&ref=mf

 
Filmen produceras av Lekfalk produktion AB med stöd av Svenska Filminstitutet, Landstinget i Norrbotten och Socialstyrelsen. Filmpool Nord AB är filmens samproducent.

 

Redaktör: Katja Härkönen

Foto/klipp: Dennis Krogh-Vennemo

Bookmark and Share

Gunnar Bergdahl

Gunnar Bergdahl, kulturchef på Helsingborgs Dagblad och tidigare filmfestivalgeneral i Göteborg, var den hemliga gäst som fick äran att sammanfatta och avsluta Filmkonvent ’09.
– I Sverige har det gjorts 300 biofilmer på tio år. Det är en fantastisk siffra. Konventet diskuterar hur filmerna ska göras. Det förefaller i alla fall som att filmerna görs, sa han.
Gunnar Bergdahl saknade regissörernas röster på konventet. ”Det har varit en väldigt stark producentingång i diskussionerna. Regissören är ändå viktigast för en film.”
Distributionen är det stora akuta problemet, sa Gunnar Bergdahl. Filmer blir till med allmänna medel från konsulenter, SVT och regionala filmfonder. Då är det konstigt att de färdiga filmerna överlämnas till en oreglerad marknad.

– Jag blev gruvligt deprimerad av att lyssna på kulturpolitikerna. De är alla överens om att monopolet är ett ”problem”. Men Olof Palme sa att politik är att vilja. Det är helt osannolikt hur politikerna låter monopolet passera. Politikerna vingklippte Filminstitutet, sa Gunnar Bergdahl. Genom filmavtalet bestämde de att marknadskrafterna skulle sköta filmdistributionen och biografdriften. Det tog 15 år, sedan blev det monopol.
– Vi måste ställa politikerna till svars.

Rapporten från Polen, om landets nya filmlag, imponerade på Gunnar Bergdahl.
– Vi tror alltid att Sverige är bäst, det är en folkhemsrest. Sedan kommer Polen och har skapat en riktigt bra filmpolitik via lagstiftning. Jag ramlade nästan av stolen. Vilken energi!

Han lämnade två konkreta förslag:
– Filminstitutet borde starta en turnerande filmfestival, som visar filmer som inte går upp på biograferna.
– Kvotera pengarna. Tillsätt en filmkonsulent som bara ger pengar åt kvinnliga filmskapare.
”Det händer så mycket spännande saker i detta paradigmskifte för svensk film. En sak är jag förvissad om. Det kommer att bli skitkul framöver”, avslutade Gunnar Bergdahl Filmkonvent ’09.

text: Åsa Petersen

Bookmark and Share

Daniella Prah om SVT

Var finns SVT:s respekt för filmproducenterna? frågade Filmkreatörernas Daniella Prah i ett uppskattat debattinlägg. Ersättningarna är för låga, avtalsvillkoren för dåliga och filmmakarna bemöts ofta respektlöst av SVT, menar Daniella Prah. Det kan inte vara rimligt att en producent, efter en lyckad pitch på SVT, ”får vänta i månader för att få ett avslag på ett vitt papper, från en person som inte var närvarande på mötet och som i sitt avslag hänvisar till avsaknad av materialet som faktiskt presenterades”. Daniella Prah påminner om vad Astrid Lindgren skrev i Pippi Långstrump: ”Den som är väldigt stark måste vara väldigt snäll”. Med storlek och makt kommer också ansvar.
Det är dags för SVT att snegla åt det internationella hållet, sa Daniella Prah. BBC är också en public service-enhet. De har klara tariffer och tydliga licensavtal, så att producenterna vet vad som gäller och kan lägga mer tid på att göra en bra film. En rapport från Filminstitutet visar att en dokumentärfilmsproducent måste göra minst 10 dokumentärfilmer om året för att kunna ta ut en månadslön på 25 000 kr i månaden.
– Om detta fortsätter kommer professionella filmare inte att ha råd att göra dokumentärer. SVT måste dra sitt strå till stacken, sa Daniella Prah.

Lena Glaser, tf programchef på SVT, lät hälsa till Filmkonventet att SVT är medvetna om problemen, har tillsatt en arbetsgrupp och återkommer i frågan.

text: Åsa Petersen

Bookmark and Share

Cissi Elwin Frenkel och Bengt Toll

2009 har varit ett succéår för svensk film. Millenniumserien är en enorm framgång. Svenska filmer har tagit rekordmånga internationella festivalpriser. Men det förlängda filmavtalet innebär omoderna och kontraproduktiva villkor för branschen. Filminstitutets vd Cissi Elwin Frenkel och vice vd Bengt Toll skildrade två sidor av verkligheten när de inledde Filmkonvent ’09. Filmbranschen är konstaterat underfinansierad med 100 miljoner kr, sa Cissi Elwin Frenkel. Det saknas pengar för talangutveckling, dokumentärfilm och långa spelfilmer.
– Underfinansieringen gör att vi kan välja mellan att stödja för få filmer, eller att finansiera filmerna bara till 20 procent. Vad händer då med kvaliteten? sa Cissi Elwin Frenkel.
– Det är nu det talas om ett svenskt filmunder, det är nu vi behöver upprätthålla kvaliteten. Vi vill inte montera ned svensk film.

Digitaliseringen är en stor utmaning, sa Bengt Toll. EU har konstaterat att 40 procent av unionens biografer är hotade om inget offentligt stöd ges till digitaliseringen. Filminstitutets digitaliseringsprojekt innebär att biografen betalar 40 procent och Filminstitutet 60 procent. 90 biografer har ansökt om att vara med. Nästa steg är en digitaliseringsmodell som inte utesluter någon och som sköts av en oberoende part, sa Bengt Toll.

Cissi Elwin Frenkel talade om konsumentperspektivet.
– Intresset för film ökar rekordartat. Publiken vill se film på många olika sätt. Vi måste möta publikens behov.

En ännu inte färdigställd opinionsundersökning visar att 75 procent av svenskarna hellre väljer ett lagligt alternativ än piratfilm. 52 procent skulle välja biografen även om filmen hade premiär i andra visningsfönster samtidigt. Dryga 50 procent skulle se mer film om det blev samtidiga premiärer. Bengt Toll drog slutsatsen att filmbranschen borde testa mer flexibla releasetider. Alltså förkorta tiden mellan premiär på bio och i andra visningsfönster som video on demand. Filminstitutet tror inte att det blir några nya filmlagar eller punktskatter som stärker svensk film. Mer realistiskt är ett breddat filmavtal, där även bredbands- och internetleverantörer är med.
– Vi behöver hjälp av politiken att förhandla fram det, sa Bengt Toll.

text: Åsa Petersen

Bookmark and Share

Jonas Selberg Augustsén

Novellfilmen Höstmannen av Jonas Selberg Augustsén spelades in i Övertorneå under september 2009. Filmpool Nord besökte inspelningsplatsen i Hanhivittikko Fäbod och fick höra regissörens funderingar omkring filmen.

Höstmannen är en unik novellfilm på meänkieli om två bröder från Tornedalen. Bröderna Heikki och Markku är i trettioårsåldern och bor i ett litet samhälle i Tornedalen. De tillhör inte de mest populära individerna i det lilla samhället, då de försörjer sig på att stjäla från ensamma änkor i trakten. Men just den här hösten kommer att bli annorlunda. Höstmannen är en film om två behov. Det ena är kaffe – det andra är att lyssna till sitt eget känsloliv. Anton Raukola och Adam Huuva spelar huvudrollerna.

Filmen har premiär under Göteborgs Film Festival den 4 februari 2010.

text: Katja Härkönen

Bookmark and Share