Världen är komplex, polariserad, tudelad och fragmentarisk. Antalet budskap som når oss varje dag är enormt. Aldrig förr har det varit så lätt att ta del av andras tankar – och samtidigt delge världen sina egna åsikter och funderingar. Men det har heller aldrig varit så enkelt att bara utbyta tankar om tillvaron med dem som har exakt samma åsikt som en själv.

 

– Nu siktar vi på (minst) 25 år till

I den här komplexa och svårnavigerade tillvaron existerar vi, i ett nordligt hörn av Europa. Det kan te sig hopplöst och lönlöst att försöka nå ut och fram. Filmpool Nord har det gångna året visat att det inte är omöjligt. Vårt medie- och filmpedagogiska arbete syftar till att ge våra barn och unga bättre redskap att orientera sig i en värld av rörliga bilder och fiktionalisering. Det norrbottens- inspelade kriminaldramat ”Midnattssol” exporteras till många olika delar av världen. De åtta timmarna sågs av totalt 11 miljoner svenskar (!) på söndagskvällarna under senhösten. Se där spännvidden i Filmpool Nords uppdrag och hur de olika delarna gör nytta och når fram.

 

25 ÅRS ERFARENHET sitter i bolagets DNA. Milstolparna likaså. Vi minns till exempel den Fellini-inspirerade ”Kärlekens himmelska helvete” med manus av Staffan Göthe, regisserad av Agneta Fagerström Olsson. Samma Agneta har tillsammans med Annika Hellström producerat en av Filmpool Nords större investeringar förra året; ”Dröm Vidare” av regidebuterande Rojda Sekersöz. Kjell Sundvalls ”Jägarna” är ett portalverk i den norrbottniska filmhistorien; på gott och ont enligt somliga.

 

VÄSTERBOTTEN ÄR STÄNDIGT AKTUELLT: det gångna året kunde vi konstatera att regeringens ansats till regionreform föll. För filmens fromma tror vi fortfarande på ett närmare samarbete och möjligen framtida samgående med kollegorna i Västerbotten. Norrbotten har lyckats över förväntan med sin sats- ning på film. Vi tror att vägen till än större framgång – vem vill inte nå stjär- norna? – går via samspel med filmfolket i vårt södra grannlän.

 

UNDER HÖSTEN 2016 avvecklade vi Swedish Lapland Film Commission som varumärke. Beslutet fattades mot bakgrund av vår ständigt pågående omvärldsanalys. Vi ställde oss också frågan var varje krona gör bäst nytta för Norrbotten? Svaret blev att vår region får mest och bäst tillbaka om vi nyttjar resurserna till investering i produktion.
Den inhemska marknaden för biograffilm går på knäna. Trots en eller ett par filmtitlar (framför allt ”En man som heter Ove”) blev slutresultatet under förra året det sämsta på tio år; 15 procent marknadsandel. För att lyckas häva den negativa spiralen måste de ledande finansiärerna blir överens om nuläges- beskrivningen och strategier för en väg framåt. Filmpool Nord har, sin lilla plånbok till trots, en roll att spela här. Det är tuffa tider och riktigt ännu kan vi inte skym- ta vändningen för svensk film på biograf. Vi måste eftersträva såväl konstnärlig kvalité som publikens kärlek.

 

DESTO MER LUSTFYLLT ATT STYRA KOSAN NORRUT: i Nord- norge blåser friska vindar, till och med stormstyrka emellanåt. Här finns med- vind och fler finansieringskranar att skruva på. Filmpool Nord välkomnar en ny kollega i Filmfond Nord, en nord- norsk filmfond som vi redan finansierat film tillsammans med.

 

Resultatet ”Oskars Amerika” av Torfinn Iversen och med flera norrbottningar i filmteamet, blev uttagen till att tävla i Berlin. Det var sjätte året i rad som Filmpool Nords samproduktion av barn- eller ungdomsfilm blev uttagen till tävlan vid en av världens främsta filmfestivaler.

 

DET FINNS MED ANDRA ORD mycket att fira. Men att stanna upp och glädjas över vårt jubileum och våra framgångar är ärligt kanske Filmpool Nords sämsta gren; Vi är ett litet utvecklingsbolag med begränsad bemanning och befinner oss i ständig framåtrörelse, och ska så förbli. Då finns det sällan tid att reflektera, bli lite fint nostalgisk, minnas och le. Men när Studio Nord öppnar, som en del av Boden Business Park, våren 2017, ska vi bjuda in våra ägare, Norrbottens filmföretagare och även filmarbetare, samarbetspartners och vänner till baluns.

 

Bläddra gärna vidare i verksamhetsberättelsen för 2016. Se så mycket vi åstadkommit bara det gångna året. Det publika perspektivet imponerar särskilt mycket ett år när 18 timmar tv-dramatik rullat ut via SVT. Filmpool Nord arbetar med film som näring, bransch, kulturellt uttryck och pedagogiskt verktyg – men det övergripande målet är ändå alltid att nå en publik!

 

Luleå, mars 2017
Susann Jonsson, vd